Artykuły

Nordic walking – jak chodzić, techniki. Podstawowe porady i wybór kijków

Dodano: 2012-01-16

Koszykówka bez piłki czy tenis bez rakiet funkcjonować najzwyczajniej nie ma prawa. Jest jednak sport, który bez swego głównego oręża potrafi nadal być atrakcyjną formą aktywnego spędzania wolnego czasu. To odmiana biegów narciarskich, do których jak się okazuje – nie potrzeba ani śniegu, ani co najdziwniejsze – nart.

Na ulicach można spotkać coraz więcej osób poruszających się przy pomocy kijków, sprawiających wrażenie niezwykle podobnych do tych, stosowanych w narciarstwie. Marsz, który wzbudza jeszcze w wielu przechodniach zaskoczenie, należy jednak do jednej z ciekawszych treningowych alternatyw. Zamiast bowiem wylewać z siebie siódme poty na siłowni, możemy udać się na miły i zdecydowanie mniej wyczerpujący spacer ze specjalnymi kijkami, które pomogą nam nie tylko zrzucić zbędne kilogramy, ale także polepszyć kondycję i wydolność organizmu.

Odpowiednia technika w nordic walking

Nie wystarczy jednak wziąć w ręce dwóch kijów narciarskich i ruszyć przed siebie. Aby czerpać maksymalne korzyści z uprawiania nordic walkingu należy odpowiednio przygotować się do każdej wyprawy, a także poruszać się w odpowiedni sposób. Efektywność naszych treningów zależy w dużej mierze od nas, gdyż zaangażowanie i prawidłowa technika to klucze do sukcesu w nordyckim marszu. Jak więc uprawiać ten niecodzienny sport? Spacer z kijkami należy poprzedzić odpowiednią rozgrzewką, aby uniknąć bólów mięśni.

Istnieje kilka technik chodzenia w nordic walkingu. Wydaje się, że najprościej byłoby iść, wbijając kije w podłoże, jednak wykonując tę czynność należy pamiętać o odpowiednim użyciu dwóch „pomocników”. Dotykając nimi nawierzchni trzeba je do niej docisnąć, co zaangażuje do pracy mięśnie rąk i ramion. Łokcie przy wykonywaniu tego typu treningu powinny być cały czas blisko ciała, natomiast ręce nie powinny być zgięte, lecz wyprostowane. Kijki wbijamy mniej więcej na równi z naszymi nogami lub prowadzimy je za sobą.

Jeśli zależy nam na aktywniejszej pracy brzucha i ud, uginajmy kolana, pochylając się jednocześnie lekko do przodu. To pozwoli na „włączenie” mięśni klatki piersiowej i wspomnianych: nóg oraz brzucha. Nie należy zapominać także o odpowiednim rytmie oddychania, dzięki któremu będziemy mieli więcej sił na maszerowanie i efektywniej dotlenimy nasz organizm. Początki, jak to zwykle bywa, nie są tak proste, jak mogłoby się wydawać. Warto zasięgnąć porady u instruktora, który nauczy nas poprawnie poruszać się z kijami i osiągać wymierne rezultaty.

Kijki od nart nie wystarczą

Sprzęt ma spore znaczenie w nordic walkingu. Nie da się bowiem uprawiać tego sportu poprawnie i czerpać z niego odpowiednich korzyści, mając do dyspozycji nieprzystosowane do marszu kije. Tych natomiast jest na rynku bardzo dużo. Jakie kupić kijki do nordic walking? Przede wszystkim musimy pamiętać, że jeśli nie są one regulowane, to powinny być odpowiednio dopasowane do naszego wzrostu.

Typowym przelicznikiem jest pomnożenie wzrostu przez 0,68, otrzymana liczba to długość naszego kija w centymetrach. Warto jednak najpierw „przymierzyć” sprzęt, aby mieć pewność, iż spełni on swoje zadanie i pozwoli nam na odpowiednie korzystanie z zalet nordic walkingu. Nie zapominajmy o odpowiednim obuwiu i rękawiczkach – unikniemy tym samym nieprzyjemnych odcisków.

Najłatwiejszy sposób na schudnięcie?

Ten niecodzienny sport w teorii pozwala na wyrzeźbienie ciała i zrzucenie zbędnych kilogramów. W praktyce jednak nie wszystko jest tak idealne – zaletą nordic walkingu jest z pewnością polepszenie wizualne naszej sylwetki, jednak na spektakularne rezultaty bez odpowiedniej diety i innych ćwiczeń nie mamy co liczyć. Oprócz tego, poprawnie wykonywany marsz przynosi profity w postaci zwiększonej kondycji i wydolności.

Uprawiany na świeżym powietrzu może być okazją do połączenia przyjemnego z pożytecznym – wybierając się na marsz z kijami zachęćmy do spaceru kogoś bliskiego. Chodzenie z kijkami może być więc też formą rozrywki, pamiętajmy jednak o zachowaniu odpowiedniej techniki. Tylko w ten sposób będziemy efektywnie wykorzystywać zalety nordic walkingu. A tych, jak widać, jest sporo.

(bg)

Zobacz także: